Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

lördag 17 september 2011

Igår kl nio.....






































......satte jag igång.


























Jag bestämde mig för att plantera tre små klotthujor istället för Buxbom efter torsdagens inköpsrunda.
Det finns några thujaklot redan i trädgården och jag fick dem billigt på ett stort gardencenter där de hade halva priset på alla barrväxter. Jag tänker att de kan bytas ut när man vet mer om buxbomssjukan eller när man förhoppningsvis kan köpa friska plantor igen...
























Klockan tio är de köpta växterna placerade efter att ha blivit flyttade lite hit och dit.....
























......och vid tolvtiden är de i jorden.


























......och vid halv tre tiden planterde jag den sista alunrotsplantan som jag flyttat.
Några timmar som gick väldigt snabbt.....så som det gör när man har roligt.
Planteringsvädret var perfekt dessutom.....
Nu längtar jag till våren så jag får se hur det blir men att det är bättre än murgrönan och kirskålen känner jag mig redan säker på....

12 kommentarer:

  1. Åh vilken härlig planteringsdag du haft! Låter helt underbart, man får så mycket ny energi. Snyggt blir det!!
    Önskar dig en skön lördag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det lät, och så snyggt det blev! Ha en fin fin lördag. Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Härligt att höstjobba i trädgården. Nu blev jag riktigt inspirerad. :)

    SvaraRadera
  4. Vad snygg rabatten blev och vilket jobb du har lagt ner, murgröna är inte att leka med om det har fått fäste. ha en fin helg.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  5. Det ser ju redan snyggt ut :) alltid kul med nytt och jag längtar oxå till våren för att få se hur det tagit sig det man planterat i år :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Du valde rätt dag till denna roliga arbetsuppgift... det var ju underbart i fredags. Vet inte när vädret var så skönt...längesedan.

    Jättefint med de små klotthujorna tycker jag. De har en fin grön färg som bryter... gillar att det är lite slänt i "din" rabatt eftersom alla växterna syns så bra.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Ooh, vilket höstprojekt du har dragit igång! Jättefint blir det! Snyggt när man inte plottrar till det utan låter sorterna komma igen på fler ställen. Tänker jämt att jag skall göra så, men så "åker man dit" på en ny rolig sort som man bara måste ha...=)
    Annars gör jag nog som du, flyttar och flyttar innan man är nöjd =)

    SvaraRadera
  8. Å vad jag önskar att vår kirskålskulle vore lika fin som din slänt!

    SvaraRadera
  9. Vad fint det blev. Kul med trädgårdsprojekt nu innan vintern är här. Har missat att plantskolorna börjat sina reor - skulle vilja ha lite billigt barr till några krukor (över vintern).
    Fortsatt trevlig söndag
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Ser jättebra ut och en milsvid skillnad från kirskål och murgröna:)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilket bra val... det skall jag kommaihåg när jag får buxbomssjukan. För det får man väl förr eller senare.
    Fint det blev.
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  12. Bra och snyggt jobbat! Klotthujorna var ju riktigt snygga, hmmm.... /Katarina

    SvaraRadera