Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

onsdag 14 september 2011

Att plantera.....
























......på papper är lättare sagt än gjort. Jag vet vilka växter jag ska ha eftersom rabatten ska harmoniera med de två andra som redan finns.
























Men att räkna ut hur mycket växter som behövs köpas och hur mycket som redan finns som går att dela på är lite klurigare. Att det går att dela Lungörten i många plantor är inget att tveka om och en annan sak som är säkert är att.....






































.....till en åtta meter gånger en meter rabatt går det åt en hel massa växter.
Min plan är att köpa Kärleksört(matrona) för den kommer att ha en av huvudrollerna i rabatten så den vill jag ha mycket av från början liksom tre klot av något slag....(Idegransklot kanske?) Steg två blir att plantera det köpta och fylla på med sånt som finns, som går att dela, (bergenia och lungört) och har jag tur så hittar jag några plantor självsådd Stäppsalvia också.
Förmodligen behöver jag köpa en del alunrot (palace purple) men några självsådda plantor har jag sett i rabatterna.
Som sagt...lite klurigt, men väldigt, väldigt roligt att planera.....och allra roligast är såklart att plantera....


11 kommentarer:

  1. Åh vad jag avundas er med stora trädgårdar. Själv får jag knappt plats med mer i min lilla trädgård, eller jo, det gör jag, men var ska barnen då leka? // Anna

    SvaraRadera
  2. Ja, det gäller att tänka till lite men som du säger så är det ju väldigt kul att få planera en ny rabatt. Ser att du också har boken "Perenner". Jag tycker den är väldigt bra och informativ och ger bra tips och info om olika perenner, växtplatser, goda grannar och annat. Kan varmt rekommenderas till de som inte har någon perennbok.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Att planera en rabatt och sen plantera är bland det roligaste som finns. Jag har länge tänkt skriva listor för perennerna men det blir inte av. Gjorde först en roslista och sen en för klematis.
    Lycka till med planteringen!

    SvaraRadera
  4. Helt lätt är det inte, men det ser så fint ut i resten av rabatten, så jag tror du har koll på läget:-). Det är jättebra att kunna dela redan befintliga plantor, men så vill man ju ha lite nytt också. Det kommer bli snyggt!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Planteringsplaner är väl ändå för himla roliga. Även om det är svårt att beräkna. Jag bara älskar den där fasen när man tänker till innan och funderar över hur man vill ha det. Skaffade mig två riktigt stora plantor av namlös alunrot när jag var och stödköpte pumpor. Det var såna otroligt stora plantor att man på en gång kan dela dom till minst fyra nya. Vilket är precis vad jag kommer göra. Det är suveränt med perenner som man kan dela med jämna mellanrum, eller frösår sig. Där är ju alunrot vääääldigt tacksam. Lycka till med planer och planterande!!

    Haha.... jaa du... det är nog sant att det är jag mest som lider av tidsbristen. MEN trädgården är rejält hängig nu.... det går liksom inte att komma ifrån.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Ah, så organiserat. Det klarar inte jag. Rätt som det är blir jag bara med växter från någon vän eller behöver ta hand om självsådder och så får det bli som det blir. Men jag tänker ibland att det vore kanske kul att bestämma lite själv:)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att plantera på papper är sååå roligt... men det blir ju alltid några justeringar sedan väl ute i verkligheten :-). Sedan kan jag tycka att vissa c/c-avstånd som finns i olika böcker är helt missvisande men det är ju en helt annan historia. Lycka till med din släntrabatt - den kommer att bli så fin!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. Kommer bli riktigt fint! Ska bli kul att se bilder när den finns IRL.. kram Sophia

    SvaraRadera
  9. Klokt att tänka efter före! Och du verkar ju vara ganska klar över vad du vill åstadkomma. En idé kan ju vara att sätta hyggligt glest från början och fylla upp med ettåringar första året?
    Lycka till!/Laila

    SvaraRadera
  10. Så kul att planera en ny stor rabatt! Men det är svårt att veta hur mycket växter som går åt, man vill ju inte att det ska se glest ut. Och det blir ju inte så mycket ogräs om det är tätt. Men sen är det ju det där med att växter är så dyra, suck... /Katarina

    SvaraRadera
  11. Oh, så roligt!! Just nu är jag helt i planeringstagen. Sitter bl.a med samma böcker som du och fattar inte hur jag ska få plats med allt, och sen springer jag ut och planterar tidiga morgnar och upptäcker att mina ritningar går illa ihop med verkligheten. Den mästerliga konsten att behärska sig behärskar jag icke!
    Dina planer ser jättebra ut!
    Kram

    SvaraRadera