Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

fredag 25 november 2011

Ormpilen.....
























....framför vårat hus har vuxit sig alldeles för....
























......stor på kort tid. Den står lite dumt intill grannens garagenerfart som riskerar att rasa
























Grannarna ska göra vid sin mur och vi har lovat att ta bort pilen för att inte rötterna ska förstöra den nya muren.
Jag planterade pilen efter att ha haft några ormpilsgrenar inne som påskris och när de fick rötter i vasen satte jag en av dem i jorden och snart hade jag ett litet träd.
























Men risken finns att jag får kalla fötter och lägger benen på ryggen och drar till nåt ställe där jag kan stoppa huvudet i sanden för att slippa vara med om att ta bort mitt träd för det gör ont i hjärtat bara att tänka på det.
Fast inget ont som inte har något gott med sig.....jag ska plantera ett annat träd. Som inte blir så stort och som inte har så agressiva rötter.
Funderar starkt på en Ullungrönn.....
Har ni några favoritträd som kan passa i storlek så tipsa mig gärna.
Kalla fötter är Blommig fredag-tema för veckan hos katarina med bloggen roses and stuff.



14 kommentarer:

  1. Så synd... =( Den ser vacker ut din Ormpil. Så pass att jag funderar på om man kanske kunde... Ullungrönnen är otroligt vacker oavsett årstid. Den har liksom allt! Jag älskar den! Ganska ytliga rötter har den iofs, det märker man när man försöker plantera runt den. Många rötter bara ett par cm undr markytan... men det har kanske ingen betydelse? Ur planteringssynpunkt så är det ju bara att plantera så frt som möjligt. Min rönn stod som solitär i ganska många år innan jag fick för mig att det borde vara en större plantering där och då fanns det ju liksom rötter överallt. Men den verkar inte ha någa problem med att få rötterna avgrävda, jag har tagit bort grässvål och utökat planteringen vid två tillfällen utan synliga problem / gittan

    SvaraRadera
  2. Förstår, att det kan vara svårt att skiljas från ett träd, men det är nog rätt, att pilens rötter kan vara ganska "ilskna". Fin tolkning!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ack och ve, jag lider med dig :-(Särskilt när man drivit upp något själv så känns det eländigt att ta bort det. Så vackert träd. Kunde vara något vid kanten på vår framtida damm...
    Katsuran är ju inte allt för stor, men den är ju iofs rätt yvig, kanske inte passar där.
    Ha en skön adventshelg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Oj,oj jag skulle få riktig vånda.
    Men för grannsämjans skull. Men nog gör det ont i hjärteroten.
    Otroligt fint träd iallafall.
    Super härlig tolkning .

    Ha en riktigt fin advent
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig vinkling på temat! Och ett jättevackert träd, när planterade du det?
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Fälla ett träd kan ge alla och envar kalla fötter, hoppas du får ett fint tillbaka, detta ser så vackert ut :)

    SvaraRadera
  7. Ormpil var en nyhet för mig! Jättesnyggt träd. Förstår att du får ont i hjärtat, men det kommer bli bra med ett annat också.
    Ha en mysig fredagskväll!

    SvaraRadera
  8. Oh, så fint träd. Förstår att du riskerar att få kalla fötter :-))) Usch, men ibland är saker oundvikliga. Ullungrön är ju ett jättefint träd vad jag sett på bloggarna. Verkar vara favorit hos många.

    Vilken jättevacker krans du gjort av järnek!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Förstår att det gör ont att ta bort trädet, men det är väl ett måste har jag hört av andra i samma situation.

    SvaraRadera
  10. Ibland blir det inte som man tänker sig...Ullunglönn är fina. Har gått och funderat på en jag också:) Efter alla fina höst bilder på bloggarna kan man inte annat än vilja ha:O
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  11. Sad that this'll have to go but I hope you get another nice-looking tree that'll grow tall soon.

    SvaraRadera
  12. Vilket helt underbart träd och tänk att du fått det att växa av bara en gren. Synd att du måste ta bort det. Det kommer att hamna på min önskelista gillade det. Ett annat träd som finns på min önskelista är Betula pendula Youngii. Tycker den växer fint och blir en så stor. Men tror att rötterna blir rätt stora men vet ej. Önskar dig en fin advent/Gela

    SvaraRadera
  13. Jag lider med dig! Synd på ett så vackert träd.

    SvaraRadera
  14. Kara Ann Charlotte, How sad to have to let go of a tree you love. It is beautiful. I can understand your wanting to avoid this hard task. Good Luck! Happy replacement finding too. Kram Carol

    SvaraRadera