Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

torsdag 10 mars 2011

Igår klippte.....

























.....klippte jag ner lavendeln.


























Under det bortklippta.....


























.....väntar en massa små.....


























......självsådda plantor på att få en ny växtplats.
Det sjänker stor glädje och en känsla av rikedom att hitta så många små plantor....
Idag är jag oerhört glad för att Bella har fått ett nytt och alldeles underbart hem där jag är helt övertygad om att hon kommer att få det toppenbra med sin nya familj och hundkompis.....




8 kommentarer:

  1. Plantbebisar är alltid välkomna. Lavendeln borde jag också klippa och det rejält. Får hoppas på lite sol i helgen så kanske motivationen letar sig fram. Så skönt att det löst sig med Bella!

    SvaraRadera
  2. Jag är glad för din, Bellas och den nya familjens skull! Hoppas att allt funkar bra dem emellan!

    Ja lavendel är kul. har försökt att fröså ett antal ggr med klent resultat men som du visar så frösår de sig hejvilt när de får bestämma själva.

    Danska Birgitte har satt datum för bloggträffen - 10 september. jag har en klickbar länk på min blogg om du vill läsa mer.

    Kramar Anna Vattenkanna

    ha det gott,

    SvaraRadera
  3. Ibland kan man undra om vi bor i samma land!
    Mina lavendelplantor är fullständigt övertäckta av snö. Känns knepigt att ni börjat med vårbruket redan. Jag har kommit till att så lite frön.....lite sent kanske, men eftersom vi var i fjällen förraveckan så hade de blivit utan skötsel och det är nog sämre...tror jag tralala.
    Njut av solens strålar och vårbruket.
    /Lotta

    SvaraRadera
  4. Finns inget härligare än att klippa Lavendel, den doften....... :) Lycko dig som får lavendelbebisar, det får aldrig jag, jag försöker föröka med sticklingar och det går sisådär.
    Vad skönt att Bella fått ett nytt hem, önskar dem lycka till :)
    Här är det slask och blåsigt men jag tänker positivt - det är inte minusgrader :)
    Ha det bäst :)

    SvaraRadera
  5. Åh, vad glad jag är att Bella har fått ett nytt bra hem:)
    Lavendel är underbar men det lär dröja väldigt länge innan jag får klippa mina. Trevligt med de frösådda, jag brukar ta sticklingar, har svårt för att slänga.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så bra att Bella fått ett nytt hem med både nya människor och hundkompis! Härligt med småplantor och klippa i växter igen, åh jag längtar.kram

    SvaraRadera
  7. Att klippa lavendeln är nog den mysigaste vårsysslan som finns..... Kul med små nya plantor - då trivs dom ju toppen!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  8. Så härligt med mamssor av småplantor. Ska klippa mina till helgen, hoppas jag hittar bebisar också.
    Kram

    SvaraRadera