Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

söndag 10 juli 2011

Jag lyckades att......






































....hålla liv i mina frösådder.





Både Rizinen och.....


























....Kryddtagetesen har så smått börjat blomma.
Det är ju inte några rariteter jag dragit upp men nöjet att följa dem från frö till blomma är inte mindre för det.
Det är fascinerande att se Rizinens få men väldigt stora blad utvecklas och fint att se Tagetesens många djupröda sammetsliknande blommor.






































Jag har två av mina sex Riziner i krukor tillsamman med tagetesen och tycker att stjälkarna och blommorna matchar varandra fint.....
Störst av rizinerna är den som står i norrläget vid dammen på jobbet....men den har inte börjat blomma än.

10 kommentarer:

  1. Läckert och bra jobbat! Fuskiga jag köpte både färdiga recin och kryddtagetes...Men de klär varandra väldigt fint.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder!!! kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Helt underbara bilder på Ricinplantan.
    Visst är det ett nöje med sådder, att följa både tillväxt och blomning.
    Kram /bea

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder! Förstår att du är nöjd, särskilt med ricinen!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Egensått är så härligt! Jag förundras över mina pärlhirsplantor som verkligen är stora och fina i sommar - ibland lyckas man bättre än vanligt =) Riciner är ett måste hos mig varje år. Jag planterar dem oftast i planteringarna där de får fylla ut "hål" Tagetes är makens plantor och iår "slapp" jag dom eftersom han inte blev färdig att så "hihihi" Jag tycker att de luktar lite skumt...

    SvaraRadera
  6. Härligt!Det är alltid en seger att lyckas få ett frö till en frisk och kraftig planta. Jag fascineras ständigt över hur det överhuvudtaget är möjligt.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  7. Klart att du lyckades, jättefin färgkombination:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. ....och du har lyckats att fota dem så att man får riktig habegär trots att de är inte alls 'mina' växter!/Anja

    SvaraRadera
  9. Vilka bilder!!! Ricinen är underbart vacker.
    Kram

    SvaraRadera