Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

lördag 30 maj 2009

Nävorna igen och lite mer....

Som jag sagt innan, jag gillar dem verkligen......här ett helt hav av Praktnävorna. Jag delade ett stort stånd förra året och delade upp i åtta plantor och här är resultatet.

Kattmyntan brer ut sig den också....

......och nu börjar rosorna komma så smått. Jag vet inte vad de heter förutom några som jag har planterat själv. Denna står i en rabatt och är ca 80-90cm hög....

......och detta är en kraftigt växande klätterros. Tar tacksamt emot hjälp med att identifiera dem;)

Avslutar med ett nyförvärv till min egen lilla trädgård, en chokladblomma, cosmos.

9 kommentarer:

  1. Vilken prakt på näva och kattmynta, är det din egen trädgård eller den stora??

    Ja rosor är ljuvligt, lägtar tills mina också börjar blomma, knopparna är stora och härliga nu och börjar visa färg............

    Ha en bra Mors-dag

    SvaraRadera
  2. Your garden looks wonderful! The catmint, the Geraniums, and the roses are beautiful... I love the Chocolate Cosmos too. It looks good enough to eat. :)

    SvaraRadera
  3. Nävorna är suveräna. Den gula rosen ser ut som en Austinros, men vilken, i så fall? Svårt att identifiera en ros med enbart en bild på blomman, det finns så många att välja på. Moderna rosor är alla redan i gång hos dig, är det inte ovanligt tidigt? Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Visst är det tidigt, men här nere i Malmö har det varit sol och hyfsat varmt nästan varje dag i två månader. De sista veckorna har det kommit regn och då ofta på natten eller förmiddagarna så mycket är väldigt tidigt här...

    SvaraRadera
  5. Jag är så svag för gula rosor! Så vackert! Själv har jag några engelska gula rosor, men jag kan inget om rosor och kan heller inte hjälpa dig!/Anja

    SvaraRadera
  6. Mmmm, chokladblomman är så stilig (och väldoftande). Vi hade en för något år sedan (som dottern gick och luktade på hela tiden), men jag glömde bort att ta in den på hösten, så den "försvann"...

    SvaraRadera
  7. Så fint det var med kattmyntan.
    Kul att titta in här.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  8. Håller med dig - nävorna är underbara. De sköter t.o.m. sig själva - vilket jag uppskattar.

    SvaraRadera