Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

onsdag 6 maj 2009

Kattmynta

Kattmynta, nepeta fassini, växer som bara den och blommar igen och igen om man klipper ner den. Här ramar den in en klottuja tillsammans med praktnäva.
Träpionen har börjat att veckla ut sina kronblad.

Idag har jag burit myyyyyyyyyyycket jord. Jag har gjort iordning en rabatt där det har växt en massa kirskål och för att kväva densamma har jag lagt ett lager tidningspapper över hela rabatten innan jag har fyllt på med ny jord. Jag har lagt papper runt de större växterna och perennerna ska jag plantera i det nya jordlagret. Det ska verkligen bli spännande att se om detta kommer att kväva kirskålen. Tidningspapperslagret, 3 sidor tjockt, kommer att förmultna på ca två år.

3 kommentarer:

  1. Så fint det ser ut!
    Tidningspapper använder även jag, men i sådana lager att det tar lite mer än två år att förmultna.
    Om två år kommer antagligen kirskålen göra sig påmind - skulle tro att det inte går att kväva dem på så kort tid. Men, vem vet, dina kirskål var kanske deprimerade redan innan?....typ;))!/Anja

    SvaraRadera
  2. Jag har inte prövat detta förut, så jag vet inte hur det går....men hoppas. Bakom rabatten finns en mur ner mot garaget och där växer det kirskål mellan springorna så där får jag rycka den efterhand, men det ska väl vara lättare att hålla efter den med tidningarnas hjälp....

    SvaraRadera
  3. Kul att du hittade till mig så hittade jag till dig. Viket jobb du har gjort!
    Hoppas att kirskålen ger sig.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera