Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

onsdag 17 augusti 2011

Saker jag ser fastän jag inte riktigt vill....


























....är de första röda bladen på häggmispeln. Bären som fanns har fåglarna ätit upp, vartenda ett. Hoppas på många fler nästa år då det lilla trädet vuxit till sig lite.




 Jag kan inte längre ens för mig själv förneka att murgrönan håller på att invadera väggen....


  .....för nu syns den till och med inifrån fönstret.
Jag vet att det inte är bra för huset med murgrönan men fint tycker jag det är iallafall.
Men om detta råder det delade meningar inom familjen....

Så för husfridens skull måste den bort.....(lite fyndig formulering va....) 



10 kommentarer:

  1. Fint är det när murgrönan sprider ut sig. Men det är klart att husfriden inte är så dum den heller ...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. ja det måste den, men nog är den vacker alltid.....Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Älskar murgrönan som letar sig in och upp. Men som sagt, inte så bra för huset.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Älskar också både murgröna och häggmispel! kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Måste den bort fastän det inte ens är träpanel?
    Synd...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Säger som Inger: måste den bort?! Så vacker den är mot väggen. Synd... Hihi.... jo, även om jag säkrat rönnbär och aronia så försvann häggmispelns bär rekordsnabbt. De måste ha varit gooooda som bara den.....

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. härligt att bo i en zon där murgrönan övervintrar och blir sådär frodig och fin... =)
    hos mig blir den endast en liten fjuttig excuse for murgröna, OM den ens övervintrar...
    ha en bra torsdag!
    susanne

    SvaraRadera
  8. Jag vill ha murgröna på huset och försöker få den att överleva på mina breddgrader. Men jag förstår nog dilemmat, och din växer ju mot tegel som inte är så lätt att byta ut. Vackert i alla fall! /Mimi

    SvaraRadera
  9. Det är så vackert med murgröna på väggen vare sig det är bra eller dåligt, superfint.

    kram Anna

    SvaraRadera
  10. Visst är det fint när det klättrar. Hade flera olika klätterväxter på förra huset. Nu när vi flyttat har jag bestämt att all plantering ska vara en bit från huset. Underlättade saken med nu när vi blev tvugna att dränera om. Och huset ska målas om nästa år. Men visst är det fint...
    Ha det gott!

    SvaraRadera