Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

söndag 23 maj 2010

Sanningens minut....




....eller vad gömmer sig bakom häcken? En massa maskrosor som i början på veckan bara var gula och som jag tyckte jag hade all tid i världen innan jag behövde ta bort dem....
Igår var det fullt med fröställningar istället för gula blommor...





Men nu är de borta. Jag lät Höstanemonerna som smitit ut stå kvar till glädje för förbipasserande(?)



 



Innanför häcken finns den nygamla rabatten som ska gå i vitt....och lite rosa...Höstanemoner, Zebragräs, Buxbom, Vitplister, Skogsaster, nävor och Sammetshortensia mm....






Köpte ett vindspel på loppis...som trots att några snäckskalscirklar fattas och att det är rätt slitet, låter det skönt och passar in i min trädgård...





Kalahaspelet har stått ute hela vintern och bara väntat på att det ska komma någon och sätta sig och spela...



9 kommentarer:

  1. Här har det också grävts upp maskorosor - ett rätt trist jobb faktiskt och just då funderade jag på varför man tar bort de gula men sår vita och rosa?

    Fint blir det vid din häck och vem kan låta bli att charmas av Höstanemon? *ler*

    Gillar ditt vindspel, minns att det fanns ett sådant i barndomshemmet.

    Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  2. Härligt vindspel!
    Numera är maskrosorna inget stort problem hos mig, jag köpte en ogräsuppdragare gjord av fiskars förra sommaren, och nur är det en ren glädje att gå runt och rycka upp dem med rot och allt. Kan bara rekommendera den grejen!
    Härliga höstanemoner! Jag tror att du kommer att få många ner på knä utanför din häck sen när de blommar. Mina har ännu inte hunnit växa till sig, borde de gödslas??
    Ditt spel är ju urcharmigt att ha där ute i trädgården. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  3. Åhh...så du sliter och jobbar på! Snyggt blev det efter att maskros-fröna blev bortrensade och du slapp hundratals nya plantor :)
    Det spelet har jag aldrig hört om tidigare, men det ser onekligen både vackert ut och låter spännande :)
    Önskar dig en fin Pingstdag! /Bea

    SvaraRadera
  4. Maskrosorna har ett snabbt förlopp nu. Så spännande med din nya rabatt. Snyggt vindspel och det andra som är obekant för mig. Om något är använt har det redan en särskild känsla tycker jag.
    Ha en skön sommardag!

    SvaraRadera
  5. Ja slik har jeg det også, løvetannen står så gul og fin og jeg tenker at den kan jeg rykke opp i morgen for i dag skal jeg gjøre noe annet, men i morgen så strør den ut frøene sine og har lurt meg:)

    SvaraRadera
  6. Ja du det går fort...
    Fint med mycket höstanemoner tycker jag.
    Vill att mina skall ta över.. fast jag får väl se vad jag tycker om några år.
    Tiden går som sagt fort.
    Fint vindspel.
    Ha en skön söndag
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vilket vackert vindspel. Ser ut att ge ett behagligt ljud, inte för högt som en del kan vara. Här har vi också haft maskrosor till förbannelse, ju mer man gräver upp dom, ju fler nya kommer det känns det som.

    SvaraRadera
  8. 1-0 till dig i kampen om maskrosorna alltså. Jag ligger under stort ;)

    Kalahaspelet var ju verkligen charmigt!

    SvaraRadera
  9. Maskroskampen har jag gett upp... åtminstone den i gräsmattan... Det blev verkligen snyggt och prydligt efter din rensning... Kul att låta anemonerna stå kvar... Gillrar när rabatterna 'glider' ut lite charmigt och inte bara finns i själva 'ramen'. Den rosa-vita rabatten låter underbar - gissar att vi får se lite bilder på den sen.... :-)

    Ha en skön vecka!
    /Charlotte

    SvaraRadera