Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

torsdag 7 januari 2010

Krukväxter.....




......är jag inte så bra på av någon anledning. Men Lyckoklövern som jag har ute under den varmare halvan av året tycker om att stå inne i mitt fönster under vintern. Fast det är kanske en "krukväxt" egentligen eller....






Jag gillar verkligen färgen på den här lyckoklövern....faktum är att jag gillar många växter med mörkt bladverk, Heuchera palace purple, Perukbuske och mörkbladig Revsuga för att nämna några....På min önskelista står faktiskt en Mörkbladig fläder. Fler önskelistor hittar du hos Maria Berg.

11 kommentarer:

  1. Samma här.. kurkväxter är ingen hit för mig också.
    Klöver kanske jag skulle pröva.
    Myrcine skulle du nog klara av för det gör jag.
    Fina bilder.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan inte klara allt, åtminstone tycker jag att tiden räcker inte till riktigt både trädgård och krukväxter, men det finns en och annan överlevare hos mig ändå :)
    Jag upptäckte alldeles nyss att min Amazonlilja har knopp på G och de tär ju roligt :)
    Fina bilder på klövern, om det är krukväxt eller ej vet jag inte heller, kanske ngn annan vet -
    Kram från min kalla nord! /Bea

    SvaraRadera
  3. Men klövern brukar väl säljas som krukväxt, eller kanske jag som är helt ute och cyklar....

    Söt är den och en jättefin bild.

    SvaraRadera
  4. Jag är likadan:-) När jag bodde i lägenhet innan var krukväxtsintresset stort. Nu när jag har trädgård har jag bara fredskalla, fetbladsväxter, orkidèer och andra lättskötta krukväxter. Perennintresset har tagit över totalt och krukväxterna får vatten och näring men inte så mycket mera omsorg stackrarna....

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Härliga bilder du bjuder på här, din klöver ser jättefin ut! :o)
    Ha det så bra,
    Lydia

    SvaraRadera
  6. Så snygga bilder mot din nya bakgrund. Jag har en del gamla krukväxter som jag inte vill vara utan, men jag köper aldrig en krukväxt och helt klart prioriterar jag min trädgård. Man kan inte hinna allt och inte heller vara bra på allt.

    SvaraRadera
  7. Nu har jag varit på rundvandring i din trädgård och hälsat på Kaninen.
    Jag gillar också mörkt bladverk mer och mer.

    Dock tar jag upp knölaran av lyckliga lotta denna blomma och sparar dem i förrådet till våren kommer då åker dom ner i jorden igen.

    Kul att du hittat Trädgårds Tema hos mig, MB

    SvaraRadera
  8. Fantastisk färg! Mörka blad är fint.

    SvaraRadera
  9. Hej.
    Jag gillar ochså växter med mörka blad.
    Din klöver ser ut som en växt jag har i trädgården den blommar med gula små blommor och den frösår sig villigt så den får man ha riktig koll på.

    Ha en fin Fredagskväll och trevlig helg

    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  10. Söt, jag tror att växterna i handeln har dålig kvalité, de är lite som engångsblommor.

    SvaraRadera