Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

torsdag 8 oktober 2009

Fjällig bläcksvamp....

....växer det i gräsmattan nu på hösten. Jag läste på wikipedia att Mykologer upptäckte 2004 att fjällig bläcksvamp är en köttätande svamp som fångar och dödar hoppstjärtar. Vad ska man tro om det??? och hur gör dom???

Hybridolvonblad , Viburnum Burkwoodii i höstfärger.

Idag var det dags att plantera Vintergrönan, Vinka minor, som jag grävde upp i förrgår. Den ska få breda ut sig under de tre olvonbuskarna (Luktolvon,Viburnum Carlesi, Hybridkejsarolvon, Viburnum bodnantanse Dawn och hybridolvon, Viburnum Burkwoodii) som nu är så stora att de inte behöver ha så mycket sällskap i rabatten de står i.

Längs stenläggningen står en rad Alunrot, Heuchera Mint frost...vars blad jag utnämner till...

...vackrast idag.

Idag undrar jag också om de här knopparna hinner slå ut......

.....och bli så här fina....

8 kommentarer:

  1. Håller med dig den alunroten var super fin.
    Gillade också de små svamparna så söta.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  2. Vackert, vintergröna är väldigt fin marktäckare.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder. Svamparnas matintag skulle vara spännande att se.

    Alunroten är jättefin för jag har den själv ochså. Jag har satt Vincan flera gångr men den dör hos mig. Syndför den är dekorativ.

    Ha en jättefin Fredag och trevlig helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Tur att man inte är en hoppstjärt då..Jättesöt rosenknopp, den slår nog ut vackert snart!Ha en fin helg!//Eva

    SvaraRadera
  5. Den svampen ser man lite här och där nu på höstkanten, men att den fångar byte.... !?
    Vintergröna planterade jag också i våras och nu hoppas jag den överlever min vinter. Det är inte mycket trädgård mera i år för min del, får kanske ta ten titt på alla vackra blad kanske, Alunroten är ju faktiskt tacksam.
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  6. Alunrot er så vakre og de har så mange forskjellige farger og mønster i bladene, en virkelig takknemlig plante å dyke.

    Håper du får se den rosen springe ut:) Nydelig var den!

    SvaraRadera
  7. Hallå Anncharlotte, vilka läskiga svampar! Vi har en hel del olika svampar men jag tror inte att de platsar i svampälskarnas korgar direkt.

    Idag tog vi en kort promenad i en planterad granskog. Det var supercoolt. Enkelt att gå mellan raderna, mossa på marken och massor av olika svampar. Synd att vi inte kunde något om dem bara...

    Marit

    SvaraRadera
  8. första gången jag tittar in här. vilka vackra bilder - lövet "Hybridolvonblad" gillar jag verkligen, ha en trevlig kväll/Catthie

    SvaraRadera