Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

onsdag 4 juli 2012

Nightmare before....

























....christm.....nej.....mardröm innan semestern menar jag ju.
























idag var det dags för årets jobbigaste syssla i trädgården. Klippning av den stora och långa men framför allt.....






































.....väldigt höga och bitvis svårtillgängliga bokhäcken.
























Men nu är det gjort.
För sista gången.
Det är bestämt att häcken ska kapas rejält.
Så att den blir mer lättklippt.
Och att jag ska få hjälp med att göra det.
Och det tycker jag är skönt för det är många stammar att såga av.






































Så idag har jag bara klippt precis så långt jag når med häcksaxen.
Lätt som en plätt.
Utom på den här biten där jag får balansera på kanten när jag klipper.
Ser redan fram emot nästa års klippning som kommer att bli betydligt lättare.

11 kommentarer:

  1. Skönt att ditt jobb kommer att bli lättare och lite mindre farligt.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det ser allt lite farligt ut det där! Tur att den ska kapas, så du slipper vara uppe och vingla på höga höjder mera! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Duktig du är! Det ser så fräscht ut när de är klippta. Klippa häcken vågar jag inte... det får sambon göra.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Högt upp var ordet.
    Men fom nästa år blir det ju lättare.
    Slut på mardrömmeriet :-)
    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Tänk så mycket arbete det sparar att få saker lättskött. En lägre häck låter som ett utmärkt beslut.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Hjälp. Förstår att du tycker att det är läbbigt.

    SvaraRadera
  7. Så, nu har jag läst ikapp och njutit av din text och dina bilder! Så skönt att du får en mer arbetsvänlig höjd på den imponerande häcken, det verkar inte helt ofarligt att klippa på den höjden precis.
    Och vilken ljuvlig färg på din dahlia. Jag beundrar alltid andras vackra dahlior men blir av någon anledning aldrig färdig att själv köpa, måste nog iväg till en plantskola nära mig...
    Rar historia om igelkotten och fina närbilder på den piggiga varelsen. Här i skogen saknar vi igelkottar, men vi har ju så mycket annat både trevligt och otrevligt!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  8. Oj, det ser ju nästan farligt ut... !
    Vi har en hagtornshäck. Det finns inget jag hatar mer än den. Jag blir helt söndersliten när jag klipper. Värsta jobbet på hela året. :-(

    SvaraRadera
  9. Oj oj oj, det ser inte kul ut! Stackars dig! Men skönt att det blir bättre nästa år.
    Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  10. Det ser ut att vara ett uppdrag med livet som insats!

    SvaraRadera