Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

tisdag 8 maj 2012

Namnet på brunnävan.....


























......är Geranium phaeeum "samobor".


Fick ett par frågor om namnet efter förra inlägget.
Jag fick också en indikation på att de kan sprida sig som ogräs.....
Här i denna rabatten finns det gott om plats att bre ut sig på iallafall.
Jag tycker de gör sig fint tillsammansmed den röda alunroten, lungörten och bergenian.
De som bor hemma i min egen trädgård får det lite trängre....

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att du visar DEN. Den är supersnygg! Jag satte just sådan i helgen med föhoppnigen att den SKALL sprida sig rejält. Tänkte ha den som barriär mot kirskålen.... om det går.

    SvaraRadera
  2. Så snygg! Det kan vara bra med snyggingar som sprider sig så man kan mota bort ogräset...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också den är jättevacker! Köpte tre exemplar när det var utförsäljning på plantskolan i höstas och de har tagit sig fint. Snyggblomma! Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Gillar ocks¨växter som sprider sig - bar det är på rätt ställe! Just nu har jag problem med åkerbär som hotar att ta över min pionrabatt:(
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. I den rabatten är ju brunnävan supersnygg! Och där SKA den ju sprida sig, så bra. Verkligen vacker plantering. Kul att få se.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Den är så söt! Snygg plantering i samstämda färger. Jag har den inte ännu, men den skulle bli fin vid min bergenia (och kirskål..). Tack för tipset:).
    Ha det fint.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Wow det där var verkligen fint tillsammans. Gillar rabatter med mycket av samma växter i. Jag har brunnävan på min äng där jag även har ramslök och ormbunkar.
    Hoppas att nävorna sprider sig lika bra där som hos dig.
    Tack för alla hälsningar du är verkligen en trogen läsare och komenterare.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Brunnävan är riktigt fin och den passar så bra tillsammans med de övriga växterna.
    Den frösår sig villigt så vill du inte ha den överallt så klipp av fröställningarna

    Ha det gott
    Gunilla.

    SvaraRadera
  9. Javisst, en jättefin kombination.
    Kram

    SvaraRadera