Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

söndag 22 januari 2012

Mina bästa tips på bladkombinationer....


































...är....Kaukausiskförgätmigej, Jack Frost och Idegran....
























......och en gång till....
























......rödbladig revsuga, ajunga reptans och buxbom.......
























.....vitbrokig klätterbenved som jag användersom marktäckare i en rabatt, här med påskliljeblad....






































.....och här med en låg rododendron....
























......och här bland nävorna.






































Alunrot, mint frost och framför ett olvon, viburnum burkwoodii.Jag tycker bladen passar perfekt till olvonets blommor.
























Svårt att få till på bild tyvärr....
























Alunrot igen men nu palace puple tillsammans med buxbom och sockblomma vars blad har en smal röd kant som matchar alunroten.






































Alunroten palace purple engång tilltillsammans med Daggkåpa, alchemilla mollis, som jag också tycker är en lyckad kombination.

























Avslutningsvis en bild från den stora rododendronrabatten.....med stora bladvariationer fastän det "bara"är rododendron.
Nu ska jag lägga till detta inlägget till Bland Rosor & bladlöss länksamling. Titta in där för fler fina bladkombinationer eller lägg till dina egna......

13 kommentarer:

  1. Den där Jack Frost är en riktig snygging:)). Jag tror jag ska satsa på honom nedanför min häck, det behövs något som täcker och lyser upp lite. Vad snyggt med revsuga ihop med buxbom, det måste jag härma;)). Min första sockblomma planterade jag i höstas, ska bli kul att se hur den tar sig. Alunroten har blivit en riktig favorit här hos mig.
    Tack för all inspiration du bjuder på! Piggar verkligen upp.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Jag måste komma ihåg Jack Frost... vissa varigierade blad tycker jag inte om men just denna tilltalade mig väldigt mycket.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jack frost gillar jag också skarpt den lyser upp så fint i den rabatt jag har.
    Klätterbenved den måste jag komma ihåg, klarar den sig i zon 4-5 tror du?
    Riktigt fina blad.

    Vilken fantastisk rhododendron du har på nedre bilden ,så snyggt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Så många snygga! Kul ide med bladkombos för titta in på hennes blogg.
    Vad fin sista bilden är den får mig att längta.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Wow, så många fina bilder och kombinationer. Gillar verkligen Jack Frost och alunroten palace purple, vilken lyster. Vad glad jag blir att du skrev inlägget och länkade. Tack!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  6. Så snyggt med Jack Frost till idegranen. Jag har lite placeringsproblem med min... han har fått åka upp och ner några gånger och jag tror jag planterade honom tillsammans med vitbrokig hosta i höstas... eller så funderade jag på det. Jag får nog flytta honom igen till en mörkare kompis ser jag. Så snyggt du kommer att få det i woodlandet. Vancouveria är mitt tips... jag älskar den lilla sirliga växten som inte verkar bry sig om att solen aldrig skiner på hennes plats och att frodigare växter försöker ta över. Den blommar snällt med små vackra vita blommor i mörkret.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Gode billeder.
    Hvor ser det godt ud.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  8. Hua, så härliga bladkombinationer! Ryser av välbehag.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  9. Hej Ann-Charlotte och välkommen som följare på min blogg. Vad roligt att du vill "hänga på där". Hoppas att du ska hitta något att kika på som du gillar.
    Vad vackra blad du har i din trädgård! Jack Frost är en favorit hos mig.
    Må så gott
    Kristina

    SvaraRadera
  10. Snyggt!!!

    Jag har två stora idegranskuber längst ned i min trädgård. Jag har varit helt inne på att de skulle omringas av Hosta Francee och höstanemoner. Nu blev jag däremot tveksam, din kombo av idegran och Jack Frost är ursnygg...

    Röd revsuga och buxbom är också himla snyggt...

    Så spännande med ditt woodland. Det låter som det kommer att bli jättefint.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  11. Snygga kombon!! Idegran och Mr Frost finns hos mig med sen i höstas:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera