Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

söndag 3 oktober 2010

Varför blir det....




...så här?
Om man tittat runt hemma hos mig kan man se några saker som borde ha gjorts för ett tag sedan...en del redan i våras....som tex vinplantan som man kan skymta på bordet.






Den ska ju bara planteras....






....här. Det är bara att gräva upp lite elefantgräs och fixa lite med jorden....en baggis egentligen men, det  står kvar....






...eller här där jag en gång tog bort Bolltistlarna och satte ett Buxbomsklot och sådde gräs. När jag upptäckte att Bolltistlarna inte gett upp, hade det i tankarna dykt upp en plats för dem igen, så jag sparade dem, och nu är det ju bara att gräva upp, rensa från gräs och plantera....men icke, de står också kvar i gräset...





....och som om det inte det  räcker....vad står det i en påse på altanen sedan en vecka...några plantor som väntar på en bätre plats...gräset som blir så vackert tillsammans med kärleksörten matrona och Solhatten Harvest Moon som ska stå mot det nya planket....


15 kommentarer:

  1. Nickar igenkännande, sådär ser det ut på ett flertal ställen i min trädgård också. Varför? Ja, det kan man ju undra... det bara blir så ibland. Jag hara en flock nya Alunrotsplantor som jag måste se till att få i jorden idag och ett nytt gräs och en Japansk lönn och... Om jag vill att de ska överleva vintern får jag nog se till att "trycka ner" dem någonstans. Men först ska växthuset tömmas (om alla paprior mognat vill säga) och sen ska medelhavsväxerna flyttas in i växthuset och sen har jag ett par backar krukadeperenner till att förflytta till pallkragarna... sen får vi se om tiden räcker till elelr om dedär jag talade om i början fortfarande står kvar lite varstans i väntan på plantering. Hoppas du får en fin dag / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Detta är ljuv musik för mina öron!!!! Tack! :-)
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Fniss, fniss, så där är det här också - heeeela tiden:)

    Det är nog så det är för de flesta av oss tidsoptimistiska trädgårdsamatörer.

    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Jamen! det måste bara kännas in rätt tillfälle! "Just nu" har jag lust med det som väntar på bordet, i kassen eller i en kruka ovanpå rabatten! Det är likadant här, kan inte forceras fram - den där lusten, inspirationen. Och så har man kanske egentligen ingen aning om VAR man ska få plats med det nya i krukan?!
    Men roligt har vi!
    Hälsn Lenas trädgård, som precis varit hos son o sonhustru o spekat i deras rabatter, flyttat runt, grävt o asat växter.Kul!

    SvaraRadera
  5. Ja, det är likadant här! Vissa saker har man bara inte lust att göra nu, men det kommer ju fler dagar, det känns säkert annorlunda då... Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  6. Jomenvisst!! Precis så är det...vissa saker bara skjuts på framtiden till den dagen kommer då jag helt plötsligt bara gör det...och mår jättebra efteråt!!!
    Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  7. Just så är det ju, fast det hade kanske varit tråkigt om ALLT var färdigt, alla de där projekten ger ju också nya ideer och hinner i bland omdanas i huvudet innan man utför dem. ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  8. Hej!

    såg att jag inte lagt till din blogg i min blogglista - gör det nu!

    trevlig kväll,
    Stina

    SvaraRadera
  9. Hej! Du har vunnit min bloggtävling. Roligt! Skickar du adressen till mimi.wallenius@pp.inet.fi
    Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  10. Allt jag kan sägar är att du inte är ensam.
    Får du kanske också lite dåligt samvete som jag när plantor står i sina krukor och väntar på att bli planterade?
    Lite, näe, mycket avis på ditt nya fina blodgräs (eller vad det nu heter på svenska), sånt vill jag ha - NU!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Vissa saker blir helt enkelt inte av..... eller dröjer väldigt länge innan de blir av...... Men det är väldigt skönt när man väl gör det som ska göras..... Har också ett antal krukor som bara måste planteras..... men som inte blivit det ännu.... Får kanske tänka ut en nödplan ;-)

    Grattis till vinsten hos Mimi!!!

    Ha en fin vecka!
    kram Charlotte

    SvaraRadera
  12. Ja, det är bara att instämma i kören: Likadant hos mig! Och trots att det börjar bli lite panik med att få ner allt innan kylan kommer, så är jag fortfarande sugen på att köpa mer. Har just sett flera växter, som jag letat efter hela säsongen men aj, aj, aj...... Var är min karaktär???
    Ha en skön vecka!
    Eva

    SvaraRadera
  13. Bara tankarna finns är du en bit på väg.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Känns igen kan jag säga.
    Fast nu är snart alla lökarna i backen.
    En vacker dag så är det i jorden.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera