Etiketter

Acaena microphylla kupferteppich adventsljus ajunga reptans akleja alchemillamollis alchemist alunrot amaryllis Aquilegia viridiflora astilbe astrantia major benved berberis bergenia blodfläder blommig fredag bokhäck boll-x bronsfänkål brun taggpimpinell brunette brunnäva buxbom chocolate soldier cikoria clematis cypress daggkåpa daglilja dahlia dammen doftpelargon elefantgräs entrerabatten eucalyptus fekor fetknopp fikonträd fjärilsbuske fototävling frilandshibiskus Fritillaria meleagris funkia Geranium phaeeum glaspärlebuske grodor gräsmatta gullregn happy first love hassel helichryssum hortensis hosta hyacint hyacinter hybridkejsarolvon hydrangea arb invincibelle häggmispel höstanemon höstsilverax höstöga idegran inez iris isranunkel jack frost julros järnek katalpa katsura kaukausisk förgätmigej kebnekajse kirskål klätterbenved kopparstarr kungsängslilja kärleksört lavendel ligularia ligularia dentata desdemona ljung lungört lysimachia atropurpurea lönn magnolia malus domestica golden hornet maskros million bells min lilla trädgård mint frost moodboard mossa murgröna mördarsnigel new dawn nora barlow näckrosor näva olivträd olvon ormbunke ormpil ormskägg ormöga ornithogalum palace purple palmlilja panteramaryllis paradisbuske peace pelargon perukbuske petunia pion plymspirea plättar i luften praktnäva praktvädd prydnadsapel prärien pumpa ricin ringblomma rododendron rosor rringblomma rödbladig revsuga rödlysing rönnsumak salza sambucus nigra black lace samobor schneewitchen sedum silverpäron skogsaster slingerpilört snödroppar snötörel solros spansknäva sparvhök stenparti stjärnflocka strutbräken summer snow tagetes taklök The alchemist thuja trappa tulipa turkestanika tulpaner vallmo viburnum burkwodii vildvin vindruvor vintergäck viol woodland x-boll yucca filamentosa

tisdag 5 januari 2010

Rundvandring trädgården




 Jag hakar på Lottas ide om rundvandring och börjar hemma.
Eftersom jag bor i radhus är det en liten plätt på framsidan och en större på andra sidan.
Ormpilen köptes som några kvistar att ha som påskris för kanske fem år sedan. De slog rot i vattnet och jag kunde inte låta bli att plantera ;) Den växer mycket, lite för mycket så jag är lite rädd att jag kanske måste ta bort den.





 Räddningen är kanske att på skånskt vis hamla den.




Nu är vi ute på altanen och resten av trädgården. På vänster sida ett plank, en äppelträdshäck och en thujahäck. Längst bort fortsätter thujahäcken. På högra sidan plank och en bambuhäck. Bambun är kommer från en planta som jag köpte för kanske 10 år sedan som sedan har delats och delats och delats igen och delats ut till grannar och bekanta...





På högra sidan går gången ut mot gatan. Främst växer ett Silverpäron. Lite längre bak växer en Rönnsumak.






Jag vet egentligen inte men gissar att Silverpäronet  har fått sitt namn efter de silverglänsande grenarna.






Nu är vi längst nere i trädgården.




Här har det stått en studsmatta under några år.
Nu är den tiden förbi och här ska det bli rabatt igen....och lite gräs.
Tänker mig vitt och rosa. Det finns en hel del  redan höstanemoner som är ljust rosa och de vill jag inte vara utan så helt vit blir inte rabatten, Har fått en sammetshortensia av en granne och den är ju också vit med lite rosa....




I mitten av trädgården har vi kaninlusthuset. Här sitter Coccoz och äter i snön.
Men oj...vad är detta för slarv...växter som inte planterats....hmmm.....



8 kommentarer:

  1. Så kul att se. Hoppas jag får se samma bilder till sommaren.
    Kaninen är ju för himla söt.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hinner göra det du tänkte 2009 men inte hann med, så du slipper ha det över dig 2011 :o)
    Karin //

    SvaraRadera
  3. Ja då vaknade vi till vit snötäckare idag...
    Undrar hur länge det kommer att ligga denna gången, ska vi gissa på.. till helgen...
    Härligt är det iallafall att den kommit igen.

    Kul att se din egen trädgård, bor du i radhusen vid kyrkan?? Jag har kompisar som bodde där för sådär en 20 år sedan...

    Kaninen är ju hur söt som helst...hur många har ni? Kan de bo ute året runt, även då det är -10 som de va för några dagar sedan?
    Jag skulle vilja ha en kanin men hundarna hade nog jagat ihjäl den, de är ju jakthundar och har bland annat hare som specialité :)
    Annars har vi nog provat de festa husdjur så här långt....

    Jadu, Dubaihuset är gigantiskt mot lilla torson. Att det bara går att bygga dessa kolosser utan att de faller.

    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att se din lilla trädgård, den ser mysig ut fast det är vinter så jag kan tänka mig till sommaren... Vad roligt med ett kaninlusthus!

    Klart att du ska hamla ditt träd så att du kan behålla det. Hamlat är fint! =)
    /Marie

    SvaraRadera
  5. Till sommaren kommer det att se helt annorlunda ut i trädgården oavsett om jag kommer ifatt det jag missat i höst. Skönt att veta att det fungerar så med växtlighet ;)
    Vi har haft kaniner ute under åtta år och nu är det bara lilla Coccoz som finns kvar. Vi förlorade två för ett tag sedan av åldersrelaterade orsaker.
    Kaninerna mår bra utomhus och kylan bekommer dem inte men de måste ha vatten och mycket hö att tugga på. Och så har de sitt hus att gå in i och det gör de om om det är oväder. När det blåser är de gärna inne annars är de mest ute. De mår faktiskt sämre av att det är för varmt ute.
    Vi har en hund också men Kaninerna fanns ju redan när hon kom till oss så de ingår ju i hennes flock liksom våra katter som hon inte jagar....men om det kommer in en annan katt på tomten...då blir det fart på hunden ;)
    Vårt hus ligger i området som ligger på andra sidan parken...ganska nära kyrkan.

    SvaraRadera
  6. Va kul att få följa med på rundvandring! Jag följer gärna med på rundvandring på andra årstider också om du känner för att göra om det:-) Kaninen är ju underbar! Jag hade kaniner när jag var barn och på vintern bodde dom i ett ouppvärmt hus på gården och klarade sig utmärkt precis som du säger. Det viktigaste är att man fyller på vatten ofta eftersom det annars kan frysa och att dom har gott om hö och mat. Kaniner är fantastiska, skulle gärna ha en själv igen!

    SvaraRadera
  7. Så trevligt att få komma hem till din trädgård! Menar du att ormpilen bara är fem år? Har aldrig hört talas om ormpil förut, kanske något för sydligare breddgrader. Fin är den i vart fall. Och kaninen urgullig. Är så avis på din nya rabatt, finns väl inget roligare än att planera. Tack för titten! Kommer gärna tillbaka till våren.

    SvaraRadera
  8. Hej Anncharlotte. jag är inne på din jättefina blogg och tittar då och då. Det är alltid lika kul och dina bilder är urfina. Gott Nytt Trädgårds och fotograferings År. Kram//Maggie

    SvaraRadera